Троїцька Надбрамна церква (фрески)

В 17301740-х роках група художників з Художньої Іконописної школи Києво-Печерської лаври розписали Троїцьку надбрамну церкву іконами (темпера та масло). Теми для всіх фресок були взяті з Біблії, але на декор, орнаменти та кольорове вирішення значною мірою вплинули традиції українського фольклорного мистецтва. Імена художників довгий час лишалися невідомими і були визначені нещодавно завдяки дослідженням в архівах.

Чотири фрески заслуговують на особливу увагу через високу художню майстерність їх виконання: "Похід праведників у рай" — на північній стіні при вході до церкви, "Нікейський Вселенський Собор" — на західній стіні, та "Вигнання торговців із храму " — над входом, "Хрещення ефіопів апостолом Філіпом" — на північній стіні.

Оскільки всі частини церкви мають певне символічне значення, вхід до церкви не є винятком — він символізує дорогу до Бога. На фресці на стіні зображено "Похід праведників до раю". Їх ведуть янголи, яких послав Бог Отець, зображений на стелі. Рай зображено як уявний ландшафт, на якому вільно бродять павичі, слони, верблюди та інші екзотичні тварини.

Фреска в центральному апсиді церкви присвячена Першому Вселенському собору в Нікеї. В самому центрі композиції серед багатьох фігур можна виділити Імператора Костянтина, оточеного церковними ієрархами. Художники не потурбувалися про те, щоб одяг персонажів відповідав минулим часам, але зобразили їх одягненими в костюми 18 сторіччя. З лівого боку фрески зображений Гетьман Іван Скоропадський.

Фреска «Вигнання Торговців з Храму» над входом має дуже динамічну композицію, де Торговці, яких виганяє Ісус Христос, йдуть до справжніх дверей в стіні.

Іконостас відділяє алтар церкви від центрального нефу. Іконостас Троїцької Надбрамної Церкви вирізьблений з липи і позолочений. Він був зроблений в 1734 році. Позолота в поєднанні з багатим орнаментом створює в церкві святковий настрій. Ікони іконостасу написані в тому ж стилі, що і фрески, і наслідують установки Монастиря: обличчя святих мають символізувати глибоку мудрість, небесне натхнення і неземний спокій.

Діва Марія з немовлям — центральна та найбільш важлива ікона, сповнена поетичної ніжності і щасливої любові матері до дитини. На інших іконах, виконаних в тій же манері, зображені Архангели, Св.Трійця та Спаситель.

  Станції метрополітену:  Арсенальна.

Джерела


Особисті інструменти

Матеріал з WWW Енциклопедія Києва