Дніпро річка

Історія Дніпра

Дніпро (у давньогрецьких джерелах - Борисфен, поетичні назви - Славута, Славутич). Перша в Україні і четверта в Європі (після Волги, Дунаю та Уралу) за довжиною та площею басейну річка. Протікає територією Російської Федерації, Білорусі та України.Природня довжина - 2285 км, але після спорудження каскаду водосховищ, які у багатьох місцях випрямили фарватер, - 2200 км (з них у межах України - 981 км). Площа басейну - 504 тис.кв.км. Д. бере початок на Валдайській височині з невеликого болотця, впадає у Дніпровсько-Бузький лиман Чорного моря. Здавна річка мала велике транспортне значення (див. Шлях «з варяг у греки». Перетворений у результаті комплексного гідротехнічного будівництва у глубоководний шлях (3,5 м у фарватері), Д. судноплавен від устя до Смоленську. Значення Д. у житті Києва дуже важливе. Місто розташоване у середній течії річки, обабіч. На правому березі Д. в адміністративних межах міста він простягається на понад 35 км, на лівому - на понад 25 км. Ширина річки в межах міста - 400-600 м, глибина - 6-12 м, на мілководних ділянках ширина - 800-1000 м, глибина 4-5 м. У районі Києва Д. приймає лише невеликі притоки - Сирець, Глибочицю, Либідь та інші. Для Д. характерні високі весняні паводки. Найбільший зафіксований рівень води - у 1931 році. Перший водомірний пост на Д. у Києва встановлений у 1804. Регулірні спостереження за рівнем води у Д. ведуться з 1876 року. Річище Д. в районі міста ділиться на кілька рукавів: Чорторий, Старик та інші. Парове судноплавство на Д. почалося 1823 року, перша регулярна судохідна лінія відкрита 1850 року. До кінця XVIII ст. рукав Д., що є нині судохідним (власне Д.), був мілководним. Судохідним віе став внаслідок тривалих (починаючи з 1788, у 1851, 1882-1887, 1908-1912) інженерних заходів, внаслідок яких повноводний Чорторий був перекритий, а його потік направлено у мілководний рукав, що омиває правий берег. Перший з відомих мостів через Д. в районі Києва був споруджений 1115 року, це був наплавний міст. 1853 року збудовано постійний Ланцюговий міст. Зараз в районі Києва через Д. перекинуто 7 мостів: залізничні Дарницький (1870) та Подільський (Петрівський) (1929), автодорожний Патона міст (1953), пішохідний Парковий міст (1957), Метро міст (1965), автодорожний Московський (1976) і Південний мости, а також вантовий Рибальський міст над Гаванню (1963) і Гаванський міст (2007). Крім того, в стадії будівництва Подільський і Дарницький автодорожно-залізничний мости.


Фото

Джерела

  • Енциклопедичний довідник «Київ». Під ред.А.Кудрицького. - Київ, ГР УРЕ, 1982.


Особисті інструменти

Матеріал з WWW Енциклопедія Києва